Kolagen naturalny Colway
Postaw mi kawę na buycoffee.to

14:54

Dieta ketogeniczna, co to takiego?

Dieta ketogeniczna jest w ostatnim czasie mocno na tapecie, że tak powiem. Przyznam, że sama przeżywam chwilowy (albo i nie chwilowy, tego jeszcze nie wiem) zachwyt tą dietą. Jeśli śledzisz temat diet i zdrowego odżywiania, to zauważyłaś pewnie, że coraz więcej osób szuka przepisów ketogenicznych, przechodzi na dietę ketogeniczną...

Chciałam zostawić tutaj dzisiaj swoje przemyślenia na temat tej diety. 

Dieta ketogeniczna, co to takiego?


Dieta ketogeniczna to plan żywieniowy, który koncentruje się na żywności, która dostarcza dużo zdrowych tłuszczów, odpowiednią ilość białka i bardzo mało węglowodanów. Celem jest uzyskanie większej ilości kalorii z tłuszczu niż z węglowodanów.

Dieta działa poprzez wyczerpanie rezerw cukru w ​​​​organizmie. W rezultacie zacznie rozkładać tłuszcz na energię. Powoduje to wytwarzanie cząsteczek zwanych ketonami, które organizm wykorzystuje jako paliwo. Kiedy organizm spala tłuszcze, może to również prowadzić do utraty wagi.

Dieta ketogeniczna - zalety


Dieta ketogeniczna ma wiele zalet. Pierwszą z nich jest utrata wagi. Jednak nie jest to jedyna zaleta. Jest ich więcej. Oto one:

1. Utrata wagi -wspomniana już utrata wagi chyba najbardziej interesuje osoby przechodzące na dietę. Fajnie, że dzięki diecie keto można schudnąć, jednak nie jest to wcale tak oczywiste, jak ci się wydaje. O tym będzie w dalszej części artykułu.

2. Wspomaga leczenie trądziku - spożywanie produktów bogatych w przetworzone i rafinowane węglowodany może zmienić równowagę bakterii jelitowych i spowodować znaczny wzrost lub spadek poziomu cukru we krwi, co może niekorzystnie wpływać na zdrowie skóry. W diecie keto ograniczamy węglowodany do minimum. W ten sposób poprawiamy wygląd skóry.

3. Istnieją dowody (badania naukowe) świadczące o tym, że dieta keto może zahamować rozwój niektórych rodzajów raka.

4. Dieta ketogeniczna wbrew temu co mówią sceptycy jest zdrowa i wpływa korzystnie na pracę serca. Mówią, że wysoki cholesterol wpływa niekorzystnie na serce, zgadza się ten zły cholesterol - LDL- tak. Jest jeszcze dobry cholesterol HDL i to on właśnie jest nam potrzebny do zdrowia.

5.  Korzystnie wpływa na osoby z cukrzycą i PCOS. Czy to prawda? Badania naukowe mówią, że tak!

Żeby nie było, że tak pięknie i kolorowo jest z tą dietą. Dieta keto, jak każda dieta ma też swoje ciemne strony. No i wyliczamy!

Dieta ketogeniczna - wady


1. Nie ma co ukrywać, dieta ketogeniczna jest droga. Jeśli chcemy kupować gotowe produkty keto, przygotujmy się na większe rachunki. Podobnie, jeśli zamierzamy np. piec chleby, bułki, ciasta... tanio nie będzie, od razu mówię. Ale uważam, że ta dieta jest tego warta!

2. Jeśli chodzi o zdrowotne komplikacje, to niestety są to:

- bóle głowy
- mdłości
- zaburzenia snu
- wymioty
- zaparcia
- nadmierne zmęczenie

I te bardziej hardkorowe:

- kamienie nerkowe
- nadmiar białka w organizmie
- niedobór witamin i minerałów
- nagromadzenie tłuszczu w organizmie

Dlatego PAMIĘTAJ! Jeśli zamierasz przejść na dietę ketogeniczną (zresztą na każdą inną też!), najpierw sprawdź stan swojego zdrowia, zapytaj lekarza o opinię... Diety pomagają schudnąć, ale nie są przeznaczone dla każdego! Odchudzajmy się więc mądrze! Spadek wagi to nie wszystko! Najważniejsze jest zdrowie!

Dieta ketogeniczna - moja opinia


Na koniec słów kilka ode mnie. Jeśli chodzi o mnie, to zachwycają mnie przepisy keto! Ostatnio coraz bardziej! Podoba mi się to, że są bezglutenowe, niskowęglowodanowe i naprawdę proste! Wcześniej, gdy np. piekłam chleb, zajmowało mi to dużo czasu. Zanim zrobiłam zakwas albo zanim drożdże wyrosły w zaczynie, zanim wyrobiłam ciasto, a potem odczekałam, aż wyrośnie... mijały długie minuty. Następnie kolejne minuty to czekanie, aż się upiecze, a dziś? Dziś wrzucam wszystkie składniki (a jest ich w każdym przepisie naprawdę bardzo mało 4 czy 5 składników), mieszam łyżką, wkładam do formy, 30 minut i gotowe! Upieczone! To mnie zachwyca! Jak dla mnie to ogromny plus!

ALE...

Myślę, że nie mogłabym całkowicie przejść na dietę keto. Z kilku względów. Po pierwsze, jak pisałam wyżej, to droga dieta. Przy 4 osobowej rodzinie, niestety odczuwa się tę różnicę, codzienne jedzenie jajek, parmezanu, boczku... chyba nie dałabym rady, nie nadążałabym za zakupami! Haha! 
Druga sprawa to to, że jednak nie jestem do końca zdrowa i boję się konsekwencji, jakie może przynieść przejście na tę dietę. Piekę czasem chleb keto, piekę bułeczki, ciasta... ograniczam cukier, staram się ograniczać węgle, ale... muszę jednak od czasu do czasu zjeść swój ukochany makaron bezglutenowy z sosem pomidorowym albo tradycyjne bezglutenowe naleśniczki :)

Zachęcam cię do testowania, próbowania różnych przepisów, również przepisów keto, ale przed podjęciem drastycznych kroków takich jak wejście nagle w świat keto - radziłabym konsultację z lekarzem. Żeby potem nie żałować. Wiesz... czasem, jeśli chcesz zrzucić kilogramy wystarczy nie jeść kolacji, albo ostawić słodycze ;)

A na koniec zapraszam Cię na mojego Insta. Wrzuciłam tam ostatnio kilka fajnych przepisów keto:








Jeśli spodobał Ci się artykuł możesz mnie wesprzeć stawiając mi kawę 





3 komentarze:

  1. Ciekawie napisane. Trzeba dbać o swój organizm. Zajrzyj na https://evbike.pl/

    OdpowiedzUsuń
  2. Moim zdaniem zdecydowanie warto! Dieta keto pomogła mi schudnąć i uregulować poziom cukru we krwi. Chętnie wypróbuję keto bułeczki. Ostatnio robiłam research dotyczący tej diety i natrafiłam także na ciekawe materiały na stronie https://www.jaalergik.pl/. Pozdrawiam - Maja!

    OdpowiedzUsuń
  3. Tylko te komplikacje zdrowotne to raczej występują tylko na samym początku diety (grypa węglowodanowa), a po prawidłowo przeprowadzonej keto adaptacji powinny zniknąć. A pozostałe w dużej mierze zależą od kompozycji diety, a nie samej proporcji makroskładników. Można i warto stosować keto dietę w zdrowym wydaniu. Mi się udało za jej pomocą schudnąć i pokonać Hashimoto: https://moderncavegirl.pl/o-mnie/

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 DS , Blogger