13:57

Dam ci trzy powody, dla których zaczniesz jeść soczewicę!

Soczewica swego czasu kojarzona była z pokarmem dla biedoty. Na szczęście dzisiaj wiemy już, że to mit i coraz częściej włączamy ją do swojego jadłospisu. A ty, jak często jesz soczewicę? Jeśli niezbyt często, to dam ci dzisiaj trzy powody, dla których zaczniesz to robić. Oczywiście powodów jest więcej niż tylko trzy, ja wybrałam trzy, które osobiście są dla mnie najważniejsze. 

 Trzy powody, dla których zaczniesz jeść soczewicę


trzy powody, dla których zaczniesz jeść soczewicę


Soczewica znana jest ludzkości od tysięcy lat. Jeśli nie jesz mięsa lub jeśli jesteś weganinem soczewica doskonale zastąpi ci mięso. Soczewica jest dobrym źródłem żelaza, które znajduje się w czerwonym mięsie, zawiera również potas, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu krążenia. Soczewica ma bardzo niski indeks glikemiczny, dzięki czemu jest idealna dla cukrzyków, a ponieważ nie zawiera też glutenu osoby chore na celiakię mogą ją wykorzystywać do robienia chleba, babeczek, placków i naleśników.

Powód pierwszy, by jeść soczewicę - błonnik i białko


Soczewica zawiera mnóstwo błonnik i białka. Dla wegetarian i wegan soczewica jest dobrym zamiennikiem białka. 1/2 szklanki suchej soczewicy, która daje nieco ponad 1 szklankę gotowanej soczewicy, zawiera około 26 gramów białka. Pamiętaj też, że spożycie błonnika obniża poziom cholesterolu we krwi i może chronić przed rozwojem raka jelita grubego i cukrzycy, a szklanka soczewicy wypełnia 80% dziennego zapotrzebowania na błonnik.

Powód drugi, by jeść soczewicę - witaminy i minerały


Soczewica jest doskonałym źródłem potasu. Pół szklanki suchej soczewicy ma więcej potasu niż jeden banan. To  świetna wiadomość dla cukrzyków, którzy nie mogą jeść bananów ze względu na wysoki indeks glikemiczny. Oprócz potasu w soczewicy jest sporo kwasu foliowego. Kwas foliowy jest szczególnie ważny dla kobiet w ciąży nie tylko bowiem zapobiega chorobom cewy nerwowej, pomaga organizmowi tworzyć DNA, wspiera tworzenie czerwonych krwinek, ale także zapobiega anemii, chroni przed rozwojem chorób serca, zapobiega nowotworom.

Powód trzeci, by jeść soczewicę - żelazo i mangan


W soczewicy jest żelaza ale także mangan. Mangan odgrywa dużą rolę w utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi i pomaga chronić przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki. Wolne rodniki natomiast mogą wywoływać wiele chorób poprzez osłabienie układu odpornościowego. Wolne rodniki przyczyniają się także do przyspieszenia procesu starzenia. 

Żelazo to kolejny powód dla którego powinieneś jeść soczewicę, szczególnie jeśli cierpisz na jego brak. Żelazo odgrywa ważną rolę w tworzeniu hemoglobiny we krwi (hemoglobina przenosi tlen do komórek). Jeśli brakuje ci żelaza, możesz czuć się ospały i zmęczony. Jest to pierwszy znak niedokrwistości, stan, w którym liczba czerwonych krwinek spada zbyt nisko. Zadbaj o to, by do tego nie doprowadzić. Ja sama swego czasu miałam problem z żelazem, na szczęście poradziłam sobie z tym niedoborem.



W tej książce znajdziesz przepisy na biblijny chleb z soczewicą, podlaskie soczewiaki, marokańską zupę harira, typowe nepalskie danie dhal, a także wiele ulubionych przepisów na gulasze, dania jednogarnkowe, sałaty i aromatyczne curry. Ponad sto nowych potraw wypróbowanych przez Beatę Pawlikowską.

6 komentarzy:

  1. Ja bardzo lubię soczewicę :)
    Ostatnio robiłam sałatkę z nią ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Skąd wiemy i dlaczego na szczęście mitem okazało się ponć, że soczewica kiedyś była dostępna szeroko na stołach ludności niezamożnej ? Można prosić o rozwinięcie tej myśli ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W artykule podaję źródło, z którego czerpałam pisząc ten post. Poza tym takie informacje są zawarte w wielu miejscach, choćby na Wikipedii można o tym przeczytać. Sprawdź :)

      Usuń
  3. W moim domu niestety tylko ja lubię soczewicę, a szkoda. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Soczewica to niewątpliwie produkt, który może przynieść wiele dobrego dla zdrowia. Jak zauważyłaś też, świetnie sprawdzi się w wielu dietach - wegańskiej czy bezglutenowej. Warto się do niej przekonać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Soczewica to faktycznie dobre źródło żelaza. Oczywiście nie można z nią przesadzić, ponieważ jest to warzywo strączkowe - wzdymające. Osobiście jem ją raz na tydzień, a dodatkowo przyjmuję żelazo o dobrym smaku. Staram się też jeść systematycznie zielone warzywa liściaste.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Diety i ich sekrety , Blogger