09:44

Cynk w jedzeniu, czyli dlaczego cynk jest tak ważny w diecie

 

Zdjęcie autorstwa Mister Mister z Pexels

Czy wiesz, że mikroelementy często mają kluczowe znaczenie dla zdrowia i samopoczucia?
Jednym z takich mikroelementów jest cynk. Jego optymalna ilość w organizmie jest niesamowicie ważna - ponieważ gdy jest go za mało - szybciej się starzejemy, skóra jest w gorszym stanie, a nawet możemy mieć niekontrolowane wysypy trądziku.
Czy wiesz jak wielkie znaczenie ma cynk dla twojego organizmu? Zapraszam do lektury!

Cynk w jedzeniu



Dlaczego cynk jest tak ważny w diecie?
  • opóźni procesy starzenia - dzięki zawartym przeciwutleniaczom w swojej cząsteczce
  • neutralizuje wolne rodniki
  • wspomaga tak ważną syntezę kolagenu
  • przyspiesza procesy regeneracji skóry
  • łagodzi podrażnienia wywołane nadmiernym opalaniem się
  • redukuje zmarszczki
  • zmniejsza wiotczenie skóry
  • sprawia że skóra szybciej się goi
  • zmniejsza stany ropne i zapalne występujące przy trądziku
  • zwiększa odporność organizmu
  • poprawia stan włosów i paznokci
  • poprawia koncentrację
  • pomocny w leczeniu cukrzycy i niedoczynności tarczycy
  • zwiększa płodność

Jak na jeden mały pierwiastek - całkiem sporo. Co ważne cynku nasz organizm sam nie wytwarza. Musi otrzymywać go z żywnością lub poprzez suplementację. Jedząc produkty spożywcze zawierające cynk nie można go przedawkować. 




Gdzie jest dużo cynku?

  • owoce morza - ostrygi najwięcej
  • wołowina,
  • wieprzowina,
  • drób, 
  • żółtka jaj
  • ryby
  • drożdże
  • soja
  • produkty pełnoziarniste
  • brokuły
  • szpinak

Cynk zawarty w warzywach jest gorzej przyswajalny. Jego wchłanianie zmniejszają także, alkohol, cukier,  kolorowe napoje gazowane jak coca - cola, produkty mleczne i inne zawierające dużo wapnia i fosforu oraz żywność bogata w błonnik.

Dlatego warto rozważyć suplementację cynku. Dzięki temu na pewno dostarczymy odpowiednią jego ilość dla organizmu.
Jednak nadmiar cynku szkodzi. Zbyt długie przyjmowanie w zbyt dużych dawkach tego składnika ma skutki uboczne.

Co powoduje nadmiar cynku?

  • zmniejszenie odporności organizmu
  • bóle brzucha
  • nudności
  • utrata apetytu
  • biegunka
  • bóle głowy

Jak przyjmować cynk?

Najlepiej w pożywieniu. Można też łykać go w tabletkach. A ja tak na marginesie polecam także aplikować go z kosmetykami. Ostatnio zaopatrzyłam się w cynkową maseczkę do twarzy - od czasu do czasu nadal mam wypryski - mimo że już dawno trądzik młodzieńczy nie jest moim problemem. I powiem Wam że fajniutką skórę mam po niej. Nie dość że wszelkie zmiany szybciej się goją, ilość wydzielanego sebum spadła, to i skóra znacznie lepiej po niej wygląda. 



3 komentarze:

  1. To znaczy, że wegetarianie mogą się szybciej starzeć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że na starzenie się ma wpływ dużo więcej składników, ale kto wie... może są już na ten temat jakieś badania naukowe ;)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Ja ostatnio miewam problemy skórne, ciężko goi mi się. Odkąd postawiłem na cynk i jem więcej produktów w niego zawartych to widzę poprawę. Bardzo fajny wpis taki bezpośredni bez lania wody. Pozdrawiam Albert

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Diety i ich sekrety , Blogger