Kolagen naturalny Colway
Postaw mi kawę na buycoffee.to

22:56

Jak schudnąć? Rób domowe przetwory!

Jak schudnąć? Sposobów jest wiele, o jednym z nich opowiem wam w moim dzisiejszym artykule. Będzie o przetworach z owoców i warzyw. Zapraszam do czytania.

Wiecie, że za chwilę zacznie się sezon na domowe przetwory? Ja w tym roku planuję urobić się po same łokcie, bo bardzo lubimy swojskie ogórki kiszone, paprykę marynowaną czy keczup z cukinii. Do tej pory to wszystko robiła moja Kochana Mama. Niestety to będzie pierwsze lato bez mamy :(

Mama robiła najlepsze na świecie domowe przetwory! Był czas, że jej w tym pomagałam. Niestety, kiedy sama zostałam mamą mój czas musiałam podzielić między dzieci, pracę, dom i spotkania z Mamą. Tego, czego mnie nauczyła, nie da się zapomnieć i nie zapomnę nigdy. Tych jej przepysznych przepisów nie pozwolą mi zapomnieć jej przepiśniki, bo wiadomo pamięć jest ulotna. Na szczęście zachowałam wszystkie przepisy i obiecałam sobie, że będę je odtwarzać każdego roku. Zresztą, moje dzieci by mi chyba nie darowały, gdybym tego nie zrobiła. Codziennie słyszę "Mamo gdzie babciowy keczup?", "mamo, czy tę paprykę babcia robiła, bo nie smakuje tak jak babciowa".  No i co ja mam zrobić? Nie mam wyjścia, za kilka tygodni trzeba będzie zakasać rękawy i zabrać się do roboty.

Chciałam was dzisiaj zachęcić do robienia domowych przetworów. Wiem, że niektórych nie trzeba. Wiem, że są tacy, którzy co roku robią swoje dżemy, ogórki, soki. Wiem, że są też tacy, którzy są leniwi i wolą kupować w sklepie. Ci ostatni, może jak dowiedzą się, jakie są zalety przygotowywania przetworów domowych, zmienią zdanie? Zobaczymy!

Dlaczego warto robić domowe przetwory?



Jeśli do tej pory wydawało ci się, że domowe przetwory to tylko zawracanie tyłka, to zaraz zmienisz zdanie! Robienie domowych przetworów ma same zalety!

1. Domowe przetwory są tańsze od kupnych produktów!

Nie wierzysz? To policz! Ile wydajesz np. na ogórki czy keczup? Kilka, kilkanaście złotych w miesiącu? Jeśli kupujesz najtańsze produkty, to gratuluję pomysłu i tych kilogramów cukru, glutaminianu sodu, soli i konserwantów zjadanych codziennie. Gdy ktoś kupuje produkty spożywcze, a jedynym kryterium, jakim się kieruje jest cena to tak, zgadzam się kupowanie w sklepie jest tańsze. Jeśli jednak sięgasz po produkty najlepsze, zdrowe, bez konserwantów i chemii, za słoik np. owoców w galaretce zapłacisz kilkanaście złotych. A na ile Ci to wystarczy?

Dlatego zdecydowanie lepiej jest kupować owoce w sezonie i przetwarzać je wg. własnych przepisów i dopiero wtedy wiesz co jesz!

2. Domowe przetwory pomogą ci schudnąć

Tak! Jeśli jesteś na diecie to doskonale wiesz, że cukier, sól i konserwanty bardzo przeszkadzają w odchudzaniu. Musisz mieć dużo kasy jeśli chcesz kupować tylko produkty z najwyższej półki albo bardzo dużo silnej woli, żeby z takich codziennych przetworów jak keczup - zrezygnować. Ketchup jest jednym z najczęściej używanych dodatków do kanapek i dań na ciepło, jest jednocześnie bardzo kaloryczny! Jeśli chcesz schudnąć, to albo nie jedz ketchupu, albo rób swój własny.

3. Domowe przetwory są o wiele lepsze w smaku

Tego to chyba nie ma co tłumaczyć. Żaden kupny dżem czy ogórek kiszony nie smakuje tak jak ten, który zrobiliśmy sami.

4. Domowe przetwory są o wiele zdrowsze

Jeśli przygotowujemy coś własnoręcznie, wiemy co jemy. Kupując gotowe przetwory nie mamy pewności czy były dobrze przygotowane. Ile to słyszy się ostatnio komunikatów z sanepidu o wycofanych partiach różnych produktów spożywczych, bo, a to jest w nich jakiś jad kiełbasiany, a to szkło, a to salmonella. Ja coraz mniej ufam tym wszystkim firmom, które reklamują się jako te z najwyższej półki, a potem wypuszczają na rynek coś, co może człowiekowi zaszkodzić.

5. Domowe przetwory, a przyjemność jedzenia

Nie ma tej przyjemności z jedzenia jeśli wszystko kupimy w sklepie, prawda? Jeśli ktoś chociaż trochę gotuje to dobrze wie, że nawet przypalony sos zrobiony własnoręcznie smakuje lepiej niż ten gotowy ze słoika.



Domowe przetwory - co można przetwarzać?

Na domowe przetwory nadaje się większość warzyw i owoców. Kiedy byłam mała moja mama robiła paprykę marynowaną, ogórki kiszone i kapustę. Wtedy wydawało mi się, że są to jedyne warzywa, jakie można przetwarzać. Dzisiaj świat zaskakuje, niedawno dowiedziałam się, że ludzie kiszą rzodkiewkę, selera naciowego i brukselkę! 

Co najczęściej przetwarzamy: ogórki, paprykę, pomidory, jabłka, wiśnie, śliwki, grzyby, dynię, czerwone buraki i kapustę, a dżemy i nalewki robimy z: truskawek, malin, jagód, brzoskwiń, pigwy, żurawiny, jarzębiny i dzikiej róży.

Zasad przetwarzania jest właściwie trzy:

- wybieramy owoce i warzywa nieprzejrzałe i niepoobijane

- warzywa nie mogą być przerośnięte (np. ogórki do kiszenia, najlepiej by były niewielkie, będą miały mniej pestek i nie będą pękały)

- wybieramy najlepszą metodę na przetwarzanie 

Domowe przetwory - metody przetwarzania

Marynowanie - to utrwalanie warzyw i owoców za pomocą octu. Warzywa powinny być wcześniej blanszowane w osolonej wodzie, natomiast owoce w wodzie zakwaszonej np. sokiem z cytryny. Marynowanie przetwory najlepiej na końcu pasteryzować, wtedy dłużej zachowają świeżość.

Mrożenie - mrożone warzywa oraz owoce zachowują niemal wszystkie swoje właściwości, błonnik sole mineralne i witaminy. Większość warzyw i owoców można mrozić, wyjątkiem są te, które mają w sobie dużo wody np. pomidory, ogórki, arbuz. Chociaż pewnie jak się ktoś uprze to i arbuza zamrozi, np. w postaci sorbetu ;)

Kiszenie - kiszenie to konserwacja żywności oparta na fermentacji mlekowej. Do kiszenia najlepiej nadają się: kapusta, ogórki, buraki, kalafiory, marchew, rzodkiew, cebula. Z owoców – jabłka, śliwki węgierki, gruszki, także cytryny i winogrona. Chociaż tak jak wspominałam wyżej, coraz więcej osób kisi warzywa, które wydawać by się mogło, że się do tego nie nadają jak seler, czy brukselka.

Suszenie -  jedna z najstarszych znanych człowiekowi metod konserwacji żywności. Polega na usunięciu wody z produktu przez jej wyparowanie. Najczęściej suszymy np. grzyby, owoce tj. jabłka, gruszki, banany itd. Można suszyć warzywa i owoce w piekarniku, można użyć do tego specjalnej suszarki

Pasteryzowanie - to najpopularniejsza metoda konserwacji żywności. Polega na konserwacji za pomocą podgrzewania produktów spożywczych w celu zabicia drobnoustrojów chorobotwórczych oraz przedłużenia terminu ważności produktów, które pasteryzujemy. Pasteryzować można na mokro - w garnku z wodą lub na sucho w piekarniku. 

Niezależnie od tego, którą metodę przetwarzania wybierzesz, pamiętaj o zasadach higieny. Warzywa i owoce powinny być dokładnie oczyszczone, słoiki umyte, wyparzone, nakrętki szczelne. 

Domowe przetwory - jak schudnąć, czyli czym słodzić

Domowe przetwory są zdrowsze od kupionych w sklepie głównie dlatego, że możemy je posłodzić np. słodzikiem i dzięki temu obniżyć zawartość cukru. A czym można słodzić? 

Oto odpowiedź:

Miodem

Ksylitolem

Stewią

Melasą

Daktylami

Niczym!

Tak! Można także przygotowywać domowe przetwory bez dodatku cukru. Moja ciocia w ten sposób przygotowuje dżemy i kompoty. Wbrew pozorom nie są takie złe. Co prawda dzieci moje nie chcą ich pić, dopiero jak im dam do szklanki łyżeczkę miodu, ale ja nie narzekam i lubię sobie czasem wypić taki wytrawny kompocik.

Jeśli przekonałam was do robienia własnych przetworów, to bardzo się cieszę. Na koniec chciałam wam jeszcze powiedzieć o fajnym sklepie Domowa Spiżarnia, w którym kupicie większość z potrzebnych rzeczy do zrobienia domowych przetworów i nie tylko. Macie tam mnóstwo produktów do produkcji swojskich wędlin, pieczywa, serów czy wina!

Zachęcam do zwiedzania sklepu i koniecznie dajcie znać w komentarzach, jakie przetwory robicie w tym roku! Może się wzajemnie zainspirujemy.

-----------------------------------------------------------------

Od pewnego czasu współpracuję z NETKOBIETA i tam także możecie znaleźć moje przepisy, takich, których nie publikuję tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 DS , Blogger