Kolagen naturalny Colway
Postaw mi kawę na buycoffee.to

19:50

Yerba mate - jak parzyć, jak pić, by wykorzystać najlepiej jej właściwości?

Lubicie herbaty? Ja uwielbiam! Ostatnio sercem moim zawładnęła yerba mate. Yerba, to specyficzna herbata (chociaż znawcy pewnie zrugaliby mnie, bo wg. niektórych yerba wcale nie jest herbatą, o czym świadczy jej skład, właściwości czy proces przygotowania, ale o tym w dalszej części artykułu).

Yerba mate - co to takiego?

yerba mate
Źródło: https://www.flickr.com


Yerba mate to napój przyrządzany z liści i gałązek Ostrokrzewu paragwajskiego. Yerba stała się bardzo popularna już jakiś czas temu, gdy okazało się, że ma silne właściwości wzmacniające i oczyszczające. Pamiętam jak dziś, gdy po raz pierwszy koleżanka przyniosła do pracy opakowanie yerby i każdego częstowała. Nie posmakowała mi - przyznam, bo nie lubię mocnych herbat - tak też powiedziałam koleżance po czym zostałam zrugana, bo jak tłumaczyła:

"Yerba to nie herbata! Herbata to napój przyrządzany z krzewu herbacianego! Czemu ludzie mówią herbata - na wszystko co zaparzają!?" - zbulwersowana koleżanka w sumie miała rację. Nawet herbatki granulowane nazywane są "herbatkami", ale mnie to aż tak nie razi, bo szczerze mówiąc dla mnie ważniejsze są właściwości niż nazwa. Założę się, że większość moich czytelników yerbę nazywa herbatą ;)

Drugi raz próbowałam yerbę jakieś dwa lata temu i to wtedy właśnie odkryłam dlaczego za pierwszym razem mi nie smakowała. Okazało się, że yerbę można parzyć na kilka sposobów. W zależności, który sposób wybierzemy yerba będzie miała różny smak (że już nie wspomnę o rodzajach yerby), ale o tym napiszę za chwilę. Teraz przyjrzyjmy się składowi yerby.

Yerba mate - skład


Nie wiem czy wiecie, że yerba mate działa podobnie jak kawa! Tylko taka "zdrowsza kawa", podobnie pobudza i dodaje energii. Wszystko dzięki temu, że ma bardzo bogaty skład. W skład yerby wchodzą:

alkaloidy purynowe (kofeina, teobromina), 
polifenole (kwas chlorogenowy), 
saponiny, 
witaminy (A, B1, B2, C, E) 
minerały, 
flawonoidy 

Nic dziwnego, że yerba jest tak cenionym napojem, skoro ma tak bogaty skład! Aby w pełni wykorzystać jej właściwości warto wiedzieć jak ją zaparzać, a sposobów jest kilka.

Yerba mate - sposoby parzenia


Pierwsza zasada parzenia herbaty (yerby i kawy!) mówi, że nie należy zaparzać jej wrzącą wodą. Co znaczy wrzącą i dlaczego nie można herbaty taką wodą zalewać?

Woda wrząca to taka, która została zagotowana i jeszcze bulgocze.
Herbatę (i kawę) warto zalewać wodą, która się już uspokoi, bo wtedy nie dość, że smakuje lepiej to jeszcze nie traci swoich właściwości. W przypadku yerby jest jeszcze jedna ważna rzecz - yerba zaparzona wrzącą wodą jest cholernie mocna (dlatego właśnie za pierwszym razem nie za bardzo mi posmakowała). 

W takim razie jak zaparzać yerbę, by jak najlepiej korzystać z jej właściwości?

Yerbę najlepiej zaparzać wodą "prawie zagotowaną", czyli taką, która już nie bulgocze, jest uspokojona. Na opakowaniu yerby powinny być wskazówki dotyczące zaparzania, ja parzę yerbę w temperaturze ok. 80 stopni Celsjusza, ale to nie jest jedyny sposób. Opcji parzenia yerby jest kilka.


Jeśli chcemy uzyskać orzeźwiający napar zalejmy yerbę zimną wodą. Super sprawdza się latem, gdy na dworze gorąco.

Jeśli lubimy delikatne w smaku herbaty, zalewajmy yerbę wodą o temperaturze ok. 40 stopni Celsjusza. 

Fajnie, że jest tak dużo możliwości zaparzania yerby, dzięki temu każdy może pić taką jak lubi.

Yerba mate - jak pić


Pierwszy raz piłam yerbę tak zwyczajnie zaparzoną w szklance, jak zwykłą herbatę. Nie smakowała mi, bo była strasznie mocna, ale chyba nie tylko dlatego ;)
Następnym razem, gdy już dowiedziałam się jak "zrobić yerbę łagodną było lepiej. Jednak przyznam się, że yerba najlepiej smakuje w guampie i tykwie.

Yerba na ciepło

Tradycyjny sposób picia yerby  - w tykwie.

yerba mate
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/yerba-mate-matero-bombilla-tykwa-2963398/

Wsypujemy do tykwy susz (powinien zając ok. 3/4 naczynia), przechylamy naczynie tak, by susz znajdował się po jednej stronie, z drugiej strony wlewamy letnią wodę. Musimy chwilę odczekać aż susz namoknie. Następnie wkładamy bombillę i dopełniamy wodą o temperaturze 70 stopni. Nie mieszamy napoju! Delektujemy się za to jego smakiem wielokrotnie, bo yerbę można zalewać kilka razy.


Yerba na zimno


Yerbę na zimno przygotowuje się w specjalnym kubku, który nazywa się guampa.

yerba mate
Źródło: https://pl.m.wikipedia.org

Do guampy wsypujemy susz do 3/4 wysokości kubka, przechylamy kubek, wlewamy zimnej wody i czekamy, aż namoknie cały susz, następnie wkładamy bombille (rurkę z sitkiem do filtrowania), można dodać też cytrynę, kostki lodu. Delektujemy się smakiem!

A tutaj macie największy wybór akcesoriów do yerba mate: https://allegro.pl/kategoria/yerba-mate-i-akcesoria-125772

A ty jak pijesz yerbę? Na ciepło czy zimno? W tykwie czy w zwyczajnym kubku?

9 komentarzy:

  1. jeszcze nie piję, ale mam ogromną ochotę. Póki co jestem uzależniona od herbaty zielonej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojjj herbata zielona! Swego czasu piłam ją wiadrami, potem była czerwona... u mnie to tak jest, że muszę mieć na coś "fazę" :)

      Usuń
  2. Chyba muszę kupić jakiś porządny guampa. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe informacje, których wcześniej nie znałam. Uwielbiam yerba mate od pierwszego spróbowania :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kurcze nawet nie wiedziałam że ją się parzy specjalnie. Ja tam pije jak zwykłą.

    OdpowiedzUsuń
  5. Super wpis. Yerba Mate jest bardzo interesującym i zdrowym napojem. Z pewnością warto wypróbować.

    OdpowiedzUsuń
  6. Yerba nie jest herbatą.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mój stary pije yerbę. Mówi, że działa super pobudzająco. Ja lubię, kiedy on ją parzy, bo wtedy w całym domu czuć zapach ziół. Uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 DS , Blogger