Obserwatorzy

środa, 25 czerwca 2014

9 powodów dla których warto jeść ziemniaki

Ziemniaki są tuczące, ziemniaki są złe! Nie jedz ziemniaków będąc na diecie! A właśnie, że nie! Obalam mit, że ziemniaki to bezwartościowe bulwy, które tuczą i nie mają żadnych wartości odżywczych.



Oto 9 powodów dla których warto jeść ziemniaki:

1. Ziemniaki są bogate w witaminę B6
Witamina B6 pomaga zzmniejszyć poziom homocysteiny w organizmie. Homocysteina pojawia się we krwi w wyniku trawienia pokarmów zawierających białko. Niewielka jej ilość jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jednak zbyt wysoki poziom homocysteiny uszkadza naczynia krwionośne, powoduje miażdżycę i choroby zakrzepowe. Homocysteina przyczynia się do chorób serca.

2. Ziemniaki zawierają witaminę C
Oprócz witaminy B6 w ziemniaku znajduje się witamina C. To ona chroni nas przed wirusami i przeziębieniem. Witamina C odgrywa kluczową rolę w tworzeniu kości, zębów, płytek krwi. Dzięki witaminie C szybciej goją nam się rany, organizm produkuje kolagen – dzięki któremu jesteśmy dłużej piękne i młode, nasza skóra jest elastyczna. Nie zapominajmy też o kluczowej roli witaminy C w walce z nowotworami.

3. Ziemniaki to bogactwo żelaza
Większość z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że do prawidłowego rozwoju organizmu potrzebne jest żelazo. Żelazo dostarcza energii, wpływa na produkcję białych i czerwonych krwinek, podnosi odporność na stres, przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

4. Ziemniaki są dobrym źródłem magnezu
Magnez czasami żartobliwie nazywany jest „Królem życia”. Może to i żart, ale jakże prawdziwy. Magnez potrzebny jest nam od narodzin aż do śmierci. To magnez uczestniczy w ważnych reakcjach enzymatycznych (aktywuje ponad 300 enzymów!), jest czynnikiem wzrostu, decyduje o wydolności układu kostnego, nerwowego, trawiennego, krążenia. Magnez zwalcza miażdżycę i opóźnia procesy starzenia, a jego niedobór może zmniejszyć podatność organizmu na nowotwory.

5. W ziemniakach jest potas
Skurcze mięśni, obrzęki kończyn, zmniejszona aktywność nerek – to wszystko są objawy niedoboru potasu. Potas odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie. Potas przemieszcza się przez błony komórkowe i dostarcza komórkom substancji odżywczych, a wyprowadza zbędne produkty przemiany materii. z organizmu Ponadto potas uczestniczy w spalaniu węglowodanów i białek. Dzięki niemu prawidłowo funkcjonuje nasz system nerwowy i mózg oraz poprawia się nasza zdolność koncentracji.

6. Ziemniaki zawierają witaminę D
Witamina D jest bardzo ważna dla organizmu człowieka, zwłaszcza zimą, bo pozyskujemy ją ze słońca a tego w zimie mamy mało. Witamina D poprawia nastrój, podnosi poziom energii, przyczynia się do budowy zdrowych kości i zębów. Witamina D także wpływa pozytywnie na skórę i na serce oraz wspiera tarczycę.

7. W ziemniakach znajdziemy także karotenoidy
Ziemniak zawiera karotenoidy, a karotenoidy zawierają witaminę A. Jeśli zatem chcesz mieć dobry wzrok i wzmocnić swój układ odpornościowy wsuwaj ziemniaczki! Karotenoidy to naturalne przeciwutleniacze, które pomagają zapobiegać chorobom nowotworowym, a także opóźniają procesy starzenia. Czytałam kiedyś taki raport o przeciwutleniaczach, w którym przedstawiono wyniki badań przeprowadzone w grupie 125 tysięcy kobiet. Kobiety te obciążone były ryzykiem zachorowania na raka piersi. Po jakimś czasie stwierdzono, że u 30% z badanych zredukowano do maximum ryzyko zachorowania na nowotwór właśnie przez spożywanie regularnie karotenoidów (i to nie tylko tych pochodzących z ziemniaka, bo inne warzywa też je mają np. marchewka, pomidory.. karotenoidy nadają warzywom kolor). Kobiety o największym stężeniu karotenoidów we krwi mają także najmniejsze prawdopodobieństwo na nawrót raka.

8. Ziemniaki są naturalnie słodkie
Cukier, który znajduje się w ziemniaczkach, to naturalna słodycz (aczkolwiek nie zawsze da się ją wyraźnie wyczuć). Cukier pochodzący z ziemniaka, podczas spożycia jest powoli uwalniany do krwi co zapewnia zrównoważone, stałe źródło energii bez skoków glukozy. Tak więc nie martwmy się, że ziemniak powoduje otyłość, bo nie powoduje! Jeśli będziemy go spożywać w rozsądnych ilościach jako dodatek do mięs czy sałatek, na pewno nam nie zaszkodzi i nie wpłynie na figurę.

9. Ziemniaki da się przyrządzić na wiele sposobów
Frytki, chipsy (KLIK po przepis), z grilla, gotowane na wodzie, gotowane na parze, kluski ziemniaczane, placki ziemniaczane, puree.. Tyle różnych możliwości na podanie ziemniaczków, a nie wiem czy wszystkie wymieniłam. 

Ziemniaków nie musisz jeść codziennie, nie musisz jeść smażonych, nikt cie także przecież nie zmusza do robienia z nich chipsów – jeśli ich nie lubisz, albo przestrzegasz bardzo restrykcyjnej diety, ale zapamiętaj jedno:

Jeśli ktoś ci jeszcze raz powie, że ziemniaki są niezdrowe –do wal prosto w ryj tych 9 powodów, które ci podałam!

Niezdrowe to mogą być słodycze, napoje gazowane i papierosy – a warzywa i owoce mogą być mniej lub bardziej kaloryczne, ale na pewno nie – NIEZDROWE!


AMEN! 





Zapisz się do newslettera!




Share this article!

5 komentarzy:

  1. To wszelkiego rodzaju zasmażki, sosy, skwarki itd. podnoszą kaloryczność. Ja uwielbiam pieczone ziemniaki z dużą ilością przypraw :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą Magda! Ja najbardziej lubię ziemniaczki na parze albo z piekarnika i też z dużą ilością przypraw :)
      Tutaj możesz poczytać o ziołach jakbyś chciała :
      http://niezleziolkoo.blogspot.com

      Usuń
  2. Bardzo podoba mi się twój blog! :)

    Jeśli chcesz możesz wpaść na mojego blogi:
    nutkaciszy.blogspot.com
    truskawkowa-fiesta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszelkiego rodzaju witaminy z grupy A tudzież B i więcej znajdziecie we wszystkich gatunkach Mate Greenów chociażby w takich jak: Detox, Grosella i innych :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale mają bardzo wysoki indeks glikemiczny, co też nie sprzyja odchudzaniu.
    Ja nie mam cukrzycy, a bardzo to odczuwam i nie umiem nimi się najeść.

    OdpowiedzUsuń

Return to top of page
Powered By Blogger | Design by Genesis Awesome | Blogger Template by Lord HTML