08:45

Dieta przeciwzmarszczkowa, czyli co jeść by być wiecznie młodym

Mówi się, że nie ważne ile masz lat - masz tyle na ile się czujesz. 

Nooooo, spróbuj to powiedzieć kobiecie prosto w twarz!

Zobaczymy czy będzie tak wesoło! 😜

A tak poważnie mówiąc chciałam wam dzisiaj powiedzieć/napisać trochę o przeciwutleniaczach. Nie wiem czy wiecie, że na pewno je jecie! (Ooooo nie czuje jak rymuję!) Nie wiem czy wiecie też, że im więcej przeciwutleniaczy w pożywieniu, tym młodziej wygląda nasza skóra.

Przeciwutleniacze - co to takiego?

Przeciwutleniacze to grupa związków chemicznych, które same występując w małych stężeniach (w porównaniu z substancją podlegającą utlenianiu), wstrzymują lub opóźniają proces utleniania tej substancji. W głównej mierze przeciwutleniacze to naturalne substancje roślinne, które wspierają naturalne mechanizmy obronne komórek człowieka  Źródło.




Najcenniejsze przeciwutleniacze

Beta-karoten – to on nadaje warzywom i owocom charakterystyczny pomarańczowy kolor (czasami żółty lub zielony). Jest bardzo ceniony za swoje właściwości – potrafi zwalczać wolne rodniki w takich tkankach, gdzie inne przeciwutleniacze okazują się bezradne. Dodatkowo skutecznie chroni nasze ciało przed nowotworami i chorobami serca. Potrafi pomóc przygotować się do lata i nadmiernego opalania. A oprócz tego tępi wolne rodniki , które pojawiają się w skórze pod wpływem promieniowania UV. Co ważne –nasz organizm sam reguluje tempo przekształcania beta – karotenu w witaminę A, zgodnie z zapotrzebowaniem w danej chwili.

Gdzie znajdziemy Beta-karoten??

Brokuły

Marchew

Suszone morele

Kalarepa

Szpinak

Sałata

Dynia

Grejpfrut

Mango


Glutation  - kolejny antyoksydant o śmiesznie brzmiącej nazwie. Często nazywany jest aminokwasem młodości – ponieważ rozbraja wolne rodniki oraz zapobiega utlenianiu substancji tłuszczowych. Co ciekawe – posiada zdolność blokowania około 30 substancji rakotwórczych, które znalazły się w naszym organizmie. Chroni także nasz organizm przed szkodliwymi substancjami zawartymi w dymie papierosowym i alkoholu.

Niestety – co jest smutnym standardem – z wiekiem ilość glutationu w komórkach maleje – i dlatego musimy posiłkować się odpowiednią dietą. Przy czym warto wiedzieć że zarówno ugotowane jak i zakonserwowane warzywa i owoce tracą glutation. Więc aby go pozyskać – trzeba jeść surowe, nieprzetworzone produkty

Glutationu najwięcej znajdziemy w:

Awokado

Arbuzie

Szparagach

Grejfrucie

Pomarańczach

Truskawkach

Brzoskwiniach

Ziemniakach

Kabaczkach

Kalafiorze

Brokułach

Pomidorach

Jagnięcinie

Gotowanej szynce


Indole – kolejne substancje chroniące nas przed wolnymi rodnikami. Dodatkowo znane są ze zdolności polegającej na hamowaniu syntezy rakotwórczych nitrozoamin. Gotowanie  zmniejsza ich zawartość – w  tym przypadku o połowę.

Indole znajdziemy w:

Kapuście

Kalafiorze

Kalarepie

Brukselce

Brokułach

Rzodkiewce

Rzepie

Brukwi

Chrzanie

Gorczycy i musztardzie


Likopen - przez wielu naukowców uważany za jeden z najlepszych przeciwutleniaczy dla naszego organizmu przed wolnymi rodnikami - a co za tym idzie zmarszczkami. Wielu badaczy twierdzi, że jest to związek który obniża prawdopodobieństwo zachorowania na raka gardła, raka prostaty, raka piersi, raka skóry, raka w układzie pokarmowym czy raka szyjki macicy. Jakby tego było mało - chroni przed  chorobami serca, zmniejsza ilość cholesterolu we krwi oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia ślepoty. Dodatkowo - jest to jeden z nielicznych związków - które nie giną w związku z przetwarzaniem ich - jest nawet odwrotnie - jego ilość w koncentracie, ketchupie i innych przetworach pomidorowych jest większa. Co ważne i o czym często wiele osób nie wie - jest lepiej wchłaniany jeśli podawany jest do spożycia wraz z oliwą.

Najwięcej znajdziemy go w:

Pomidorach

Arbuzach

Morelach

Czerwonych grejpfrutach



Kwercetyna - jeden z mocniej działających flawonoidów. To właśnie dzięki tej substancji cebula znana jest ze swoich leczniczych właściwości. Z łatwością pokonuje wolne rodniki, zmniejsza lepkość krwi - dzięki czemu chroni przed zmianami miażdżycowymi. Znana jest także ze zwalczania stanów zapalnych, bakterii, wirusów i grzybów. Zmniejsza reakcje alergiczne

Najwięcej znajdziemy jej w:

Żółtej i czerwonej cebuli (co ważne - nie w białej)

Czerwonych winogronach

Brokułach

Pomidorach

Sałacie

Czereśniach

Truskawkach

Zielonej herbacie


Flawonoidy - pozostałe nie wymienione przeze mnie wcześniej. W tej grupie znajdziemy ponad 5 tysięcy różnych związków (trochę czasu zajęłoby mi opisanie ich wszystkich ;)). Występują one głównie w kwiatach, owocach, nasionach czy liściach i korzeniach. To właśnie one nadają roślinom smak, zapach i kolor i noszą nazwę witaminy P. Neutralizują wolne rodniki, chronią przed utlenianiem się cholesterolu, wzmacniają naczynia krwionośne i lekko je rozszerzają - dzięki czemu w niewielkim stopniu obniżają ciśnienie krwi. Dodatkowo przeciwdziałają zbyt intensywnemu krzepnięciu krwi. Chronią także witaminę C przed zbyt szybkim rozkładem - dzięki czemu dłużej znajduje się w naszym organizmie. Wzmacniają także odporność organizmu

Te związki chemiczne znajdziemy w:

cebuli

kapuście

brokułach

fasoli

soi

cykorii

selerze

jabłkach

wiśniach

jagodach

żurawinie

porzeczkach

ciemnych winogronach

grejpfrutach

pomarańczach

orzechach

kakao

czekoladzie

czerwonym winie

herbacie

przyprawach - np rozmaryn, majeranek


Witamina C

Świetnie radzi sobie z ochroną wszelkich płynów ustrojowych - czyli krwią i limfą, pomaga także chronić Cholesterol typu HDL przed wolnymi rodnikami i procesami utleniania. Przyczynia się do zmniejszania uszkodzeń komórek wynikających z naturalnych procesów starzenia się.

Co ważne - i wiele osób o tym nie wie - jest niezbędna do wytwarzania kolagenu

Witamina C wpływa także na prawidłowe mikrokrążenie krwi. Poprawia odżywienie komórek skóry, przez co znacznie spowalnia widoczne oznaki starzenia się. Wzmacnia też naczynka krwionośne. Zapobiega ich nadmiernemu rozszerzaniu się i powstawaniu pajączków na skórze.

Nie bez powodu podawana jest w czasie choroby - znana jest z właściwości  polegających na potęgowaniu odporności skóry na ataki bakterii i wirusów. Pomaga tez chronić naszą skórę przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych.

Jest niezbędna do produkcji adrenaliny - hormonu stresu. Im dłużej się stresujemy - tym większej dawki witaminy C potrzebujemy.


SPRAWDŹ CENE


Witamina C pomaga też w prawidłowym funkcjonowaniu naszego układu odpornościowego. Wzmacnia go na kilka sposobów. Po pierwsze - ma wpływ na większą produkcję interferonu - czyli naturalnej substancji antywirusowej. Po drugie pobudza do lepszego działania białe krwinki krwi - które aktywnie walczą z komórkami rakowymi, bakteriami, wirusami oraz wytwarzają przeciwciała. Po trzecie witamina C potrafi zneutralizować działanie niektórych toksyn - i w ten sposób chroni nasz organizm przed zagrożeniami.


Witamina C sprawia że mamy więcej energii, poprawia się nasze krążenie oraz przepływ krwi, a także jest doskonałym sposobem na kaca 😂


Najlepszym źródłem witaminy C są

Cytrusy

Owoce dzikiej róży

Agrest

Porzeczki

Maliny

Truskawki

Zielona i czerwona papryka

Brokuły

Brukselka

Kapusta

Kalafior

Szpinak

Fasolka

Pomidory

Natka pietruszki

Szczypior


Ufffff, dobrnęliście? ;)

Mam nadzieję, że tak!

O przeciwutleniaczach warto wiedzieć moi drodzy, nie tylko dlatego, żeby cieszyć się piękną skórą, ale także, aby chronić swój organizm.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Copyright © 2016 Diety i ich sekrety , Blogger