Obserwatorzy

wtorek, 8 lipca 2014

Wielka moc owoców sezonowych

Lato to moja ulubiona pora roku. Jestem zwierzęciem ciepłolubnym - to raz, a dwa uwielbiam bogactwo witamin, które dają nam warzywa i owoce. Jakie są wasze ulubione owoce sezonowe? Truskawki, maliny, porzeczka...? 
Postanowiłam, że dzisiejszy post zadedykuje tym właśnie owocom. Dlaczego warto jeść owoce sezonowe? Jakie są ich najcenniejsze właściwości? Zapraszam do lektury :)

Pojawiają się z dnia na dzień, na krótko, a potem szybko znikają, tak to owoce sezonowe! Owoce sezonowe to nie tylko bogactwo kolorów i smaków to także polifenole, witaminy i składniki mineralne jakich nie znajdziesz w żadnych suplementach diety. 

Oto moje ulubione owoce sezonowe

TRUSKAWKI


Zawierają:
* kwas elagowy
* kwas hydroksycynamonowy
* antocyjany
* flawan-3-ole
* flawonole
* witaminę C

Truskawki charakteryzują się silnymi właściwościami przeciwutleniającymi, a to jest niezwykle ważne w profilaktyce chorób nowotworowych, układu krążenia i innych chorób przewlekłych. Truskawki działają moczopędnie, pomagają przyswoić żelaza, wspomagają pracę nerek. 

A co można zrobić z truskawek?

Koktajl proteinowy na przykład:

Taki koktajl warto pić na śniadanie. Jest bardzo pożywny, a do tego dietetyczny i dostarcza energii na długo :)

TUTAJ macie przepis.








Albo owsiankę truskawkową:


To kolejna fajna opcja na śniadanie. Owsianka jest bardzo zdrowa i dietetyczna.

TUTAJ macie przepis.







MALINY


Zawierają:
* witaminę C
* witaminę B2
* witaminę E
* fosfor, miedź, żelazo
* kwas foliowy i salicylowy
* pektyny i błonnik
* prowitaminę A

Maliny doskonale zwalczają niestrawność, wspomagają perystaltykę jelit, oczyszczają organizm z toksyn, obniżają cholesterol.
Z malin można robić soki - które łagodzą kaszel i rozgrzewają
Susz malinowy - działa napotnie
Herbata malinowa zaś - zmniejsza bóle menstruacyjne i porodowe (trzeba jednak przyjmować ja dłużej, by miała takie działanie).

A TUTAJ macie przepis na mój ulubiony koktajl malinowy, który po zrobieniu wygląda tak:


WIŚNIE


Zawierają:
* polifenole
* kwasy organiczne
* witaminy: B, C
* sód, fosfor, żelazo, wapń

Wiśnie działają oczyszczająco, regulują procesy trawienne, obniżają cholesterol, redukują tkankę tłuszczową, wpływają na wydzielanie insuliny.
Wiśnie są jednym z owców, które - śmiem twierdzić - są najbardziej przez nas niedoceniane. Zwykle wolimy jeść czereśnie, bo są słodsze. Najczęściej wykorzystujemy wiśnie do robienia dżemów i soków. Pamiętajmy jednak, że wiśnie możemy również dodawać do ciast i koktajli.

CZARNA PORZECZKA


Zawiera:
* bioflawonoidy
* prowitaminę A
* witaminy z grupy B
* witaminę K
* błonnik
* kwas ortofosforowy
* olejki eteryczne
* potas, żelazo
* w skórce natomiast znajdują się antocyjany, które zwalczają Escherichia coli)


Czarna porzeczka działa moczopędnie, przyspiesza metabolizm, poprawia przemianę materii i krążenie. Szkoda, że tak rzadko ją jemy, bo dieta bogata w czarną porzeczkę likwiduje wirusy i bakterie, leczy grypę i przeziębienie. Warto także dodać, że jedzenie czarnej porzeczki zapobiega pękaniu naczyń krwionośnych i likwiduje obrzęki. 

JAGODA KAMCZACKA


Zawiera:
* witaminę C
* prowitaminę A
* miedź, jod, żelazo
* naturalne przeciwutleniacze (polifenole)

Jagoda kamczacka jest w smaku bardzo podobna do czarnej jagody, choć jej owoce są słodko-kwaśne. Jedzenie jagody kamczackiej wzmacnia naczynia krwionośne, obniża ciśnienie, poprawia wzrok, ma działanie antyseptyczne i dezynfekujące. Jedzenie jagody kamczackiej wzmaga zmiatanie wolnych rodników, które są jedną z przyczyn rozwijania się chorób cywilizacyjnych na świecie.

Polecam robić koktajle mieszane, bo to bomby witaminowe :)
TUTAJ macie kolejny fajny przepis na kolorową bombę witaminową :)

No tak, łatwo powiedzieć - jedzcie owoce sezonowe i to najlepiej na okrągło! Ale jak, skoro są sezonowe?
Polecam zamrażać. To chyba najlepsza forma przechowywania owoców. Ja niektóre owoce zamrażam w całości (np. jagody, porzeczkę), a z niektórych najpierw robię sorbet, a dopiero potem zamrażam w specjalnych pojemniczkach. Jedno mogę podpowiedzieć jeśli chodzi o zamrażanie - owoce w całości radzę najpierw dobrze schłodzić na tacy, a dopiero później wsypywać od woreczków, w ten sposób się nie skleją i każdy owoc będzie zamrożony oddzielnie :)



Zapisz się do newslettera!




Share this article!

3 komentarze:

  1. Owoce sezonowe są pyszne! Lubię wszystkie z tych wymienionych, a dodalabym jeszcze pyszna borówke amerykańska! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam owoce sezonowe :) bardzo sympatyczny blog, poczytałam, pooglądałam i chętnie będę wpadać częściej dlatego obserwuję :) jeśli masz ochotę zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecam wszelkiego rodzaju Mate Green Owocowe typu Oriental tudzież Tutti Frutti. Zawierają prawdziwe kawałki owoców i można z nich śmiało robić wszelakiego rodzaju koktajle czy też szejki :D

    OdpowiedzUsuń

Return to top of page
Powered By Blogger | Design by Genesis Awesome | Blogger Template by Lord HTML