Obserwatorzy

niedziela, 10 sierpnia 2014

Odżywianie zgodne z typem sylwetki


Wiecie, że organizm ludzki funkcjonuje na zasadach zapisanych w naszych genach? Wszyscy mamy podobne potrzeby żywieniowe, ale różne możliwości przyswajania i wykorzystania składników pokarmowych. Zależy to od przemiany materii, która sterowana jest hormonami i enzymami. Dla przykładu niedobór insuliny wywołuje cukrzycę, brak enzymu laktazy ogranicza możliwość trawienia laktozy. To czym się żywimy wpływa na otyłość, a ta z kolei prowadzi do innych chorób. 

Dziś skupię się na przedstawieniu wam różnych typów sylwetki, które pozwolą wam zrozumieć jak powinniśmy się odżywiać, by zachować zdrowie i piękny wygląd.

Trzy typy sylwetki:



Typ ektomorficzny

Taki typ charakteryzuje osoby szczupłe. Osoby takie mają szybką przemianę materii. Szybki metabolizm jest związany z pracą tarczycy. Osoby z typem sylwetki ektomorficznej bardzo często charakteryzuje nadpobudliwość i nerwowość. Uspokojenie może przynieść tryptofan. Tryptofan to aminokwas z którego produkowana jest serotonina, neuroprzekaźnik syntezowany w mózgu. Typ ektomorficzny lubi dietę bogatą w węglowodany. Dlaczego? Bo dieta taka zapewnia wysyłanie tryptofanu do mózgu. Jednak długotrwałe pobudzanie organizmu wyczerpuje produkcję hormonów, metabolizm zwalnia i szczupli ektomorficy pewnego dnia zaczynają gwałtownie przybierać na wadze.

Jak temu zapobiegać?

Jeśli przez całe życie byliśmy szczupli i nagle zauważamy u siebie dość szybkie przybieranie na wadze, to może być znak, że jesteśmy właśnie typem sylwetki ektomorficznej. Od tej pory musimy zmienić myślenie. Nie będzie już tak łatwo! Laba się skończyła! Nie możesz już jeść co chcesz bo i tak będziesz szczupła. Zacznij zwracać większą uwagę na to co kładziesz na talerz. Lekkie śniadania, dużo produktów mlecznych i węglowodanów złożonych. 

UNIKAJ

Cukrów prostych
Kawy
Mocnej herbaty
Alkoholu
Wędzonych ryb
Kiszonych przetworów

JEDZ

Chuda mięso
Ryby pieczone i smażone
Niskotłuszczowe produkty mleczne
Kasze
Rośliny strączkowe

Najwięcej tryptofanu, którego tak ci brakuje znajduje się w mięsie indyka i mleku krowim. Nie zapominaj o sporcie i innej aktywności, które pozwolą ci ujarzmić emocje i rozładować nadmiar energii.

Typ endomorficzny

Do tego typu należą osoby, które mają problem z odchudzaniem i łatwo przybierają na wadze. Wszystkie pulchne i mówiąc pieszczotliwie "misiowate" osoby mają pogodne usposobienie, są sympatyczne i bardzo lubiane. U takich osób nadwaga spowodowana jest słabym metabolizmem. W wielu przypadkach (choć nie we wszystkich!) problemy z utrzymaniem wagi związane są z zaburzeniami hormonalnymi. Jeśli do tego dorzucić małą aktywność ruchową mamy połączenie doskonałe. Osoby z typem sylwetki endomorficznej bardzo często są otyłe od dziecka i nawet nie wiedzą, że borykają się z cellulitem wodnym i problemami układu limfatycznego.

O tym jak poradzić sobie z cellulitem wodnym i obrzękiem limfatycznym przeczytacie: TUTAJ i TUTAJ.

Jak sobie pomóc?

Na początek warto byłoby się oczyścić. Usuniecie z organizmu nadmiaru toksyn to pierwszy krok w poprawieniu swojej sylwetki bez względu na typ. Oczyszczanie organizmu uzyskamy odpowiednią dietą oczyszczającą, piciem ziół oczyszczających... zresztą wszystkiego dowiecie się z tych artykułów: KLIK. 

Dieta endomorfików powinna być bogata w:

Owoce
Warzywa
Soki
Chude mięso
Nasiona roślin strączkowych

UNIKAĆ

Słodyczy
Orzechów
Przekąsek
Słonych potraw

Bez odpowiedniej ilości ruchu w ciągu dnia nie będzie możliwy spadek wagi. Pamiętajmy tez aby cały czas stymulować nasz organizm do przyspieszenia przemiany materii. Możemy to dokonać jedząc: czosnek, chrzan, cytrusy, chilli, imbir, cynamon. Seler naciowy pobudza do pracy nerki, a ananasy poprawiają trawienie.

Typ mezomorficzny

Typem tym są osoby aktywne, które są szczupłe, ale z wiekiem coraz trudniej im o utrzymanie dawnej sylwetki. Przyczyną tego może być nadmierny apetyt i brak ruchu i tu znowu nic odkrywczego - prawda? Zalecenia żywieniowe dla osób z typem sylwetki mezomorficznym nie różnią się od tych, które opisałam powyżej. 

Podział, który przedstawiłam nie jest jedynym podziałem według sylwetki. Mamy jeszcze przecież słynny "owocowy" podział: kobieta jabłko, kobieta gruszka i dalej: kielich, klepsydra...itd..

Tak naprawdę za nasz wygląd w największym stopniu odpowiadają hormony. Dla przykładu przytoczę wam pewien eksperyment, którego podjęli się naukowcy z Uniwersytetu w Nowym Yorku.

Naukowcy wyizolowali gen odpowiedzialny za otyłość u myszy. W genie tym była zapisana informacja o produkcji hormonu - leptyny. Hormon ten informuje mózg o poziomie tkanki tłuszczowej, hamuje apetyt i pobudza spalanie tłuszczów w organizmie. Gdyby dokładniej zbadać ten hormon i wiedzieć jak zapanować nad jego działaniem możnaby znaleźć lek na otyłość...u myszy! U człowieka jednak działa to troszkę inaczej, przede wszystkim za odkładanie tłuszczu i apetyt odpowiada więcej niż jeden gen. 

Dlatego póki co można pomarzyć i zająć się ułożeniem odpowiedniej diety i planu treningowego...



Zapisz się do newslettera!




Share this article!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Return to top of page
Powered By Blogger | Design by Genesis Awesome | Blogger Template by Lord HTML