Obserwatorzy

czwartek, 4 lipca 2013

Krótko o suplementach diety

Czy wiesz co to są suplementy diety, czy tylko tak ci się wydaje? Jeśli myślisz, że suplementy, to magiczne tabletki, które w łatwy sposób, bez wyrzeczeń i diety pozwolą ci osiągnąć w krótkim czasie sylwetkę modelki, to bardzo się mylisz. Suplementy diety, jak sama nazwa wskazuje, to środki o charakterze farmaceutyków lub leków uzupełniające posiłki w pewne składniki.

Co zawierają suplementy diety?
Najczęściej stosowanymi produktami są rośliny ( np. susze i koncentraty: buraka ćwikłowego, aronii, zielonej herbaty, aloesu it..) lub ich ekstrakty (np. wyciągi z pestek grejpfruita, winogron czy oleju lnianego).

Po co są suplementy diety?
Zgodnie z Ustawą o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, suplementy diety mają uzupełniać naszą dietę w witaminy i składniki mineralne. Suplementy występują w postaci tabletek, drażetek, syropów.
Na rynku aż roi się od suplementów diety, a my jako konsumenci niestety jesteśmy często oszukiwani. Suplementy to nie produkty, które posiadają właściwości lecznicze. Dlatego dobre przeczytajmy ulotkę zanim kupimy coś, co szumnie nazywa się SUPLEMENT DIETY. Aby odróżnić suplement diety od środka, który tylko go imituje, szukajmy surowców roślinnych, które np. wspomagają odchudzanie. Musimy także pamiętać, że tabletki i inne preparaty roślinne zawierające rośliny lecznicze, to według norm nie suplement diety! Różnica między suplementem diety, a lekiem roślinnym dotyczy jakości i efektywności działania.

Czy suplementy można przedawkować?
OCZYWIŚCIE! Tak jak wszystko w nadmiarze szkodzi tak i suplementy mogą być przez nas przedawkowane. Ostatnio coraz bardziej popularne stało się wzbogacanie żywności w witaminy (wzbogacane są np. soki, napoje, produkty mleczne). Spożywanie takiej żywności i dodatkowo łykanie suplementów diety  może doprowadzić do hiperwitaminozy. Najczęściej przedawkować można witaminę B6, A, PP oraz żelazo. Na przedawkowanie narażone są szczególnie osoby palące. U tych osób podanie suplementu o działaniu przeciwutleniającym w nadmiarze może spowodować większe ryzyko zgonu w porównaniu z osobami niepalącymi, które taki właśnie suplement zażywają.






Zapisz się do newslettera!




Share this article!

2 komentarze:

  1. Należy również pamiętać, że suplementy diety mogą zawierać w swoim składzie jedynie witaminy, składniki mineralne oraz inne substancje, które naturalnie występują w żywności i spożywane są jako jej część, natomiast to ograniczenie nie odnosi się do leków. Należy również pamiętać, iż w przeciwieństwie do leków przy suplementach producent nie musi udowadniać ich skuteczności, czyli efektu leczniczego poprzez przedstawienie odpowiednich badań klinicznych.

    OdpowiedzUsuń
  2. Suplementacja to temat bardzo istotny, ale jednocześnie kontrowersyjny. Jeśli chodzi o suplementację, to warto przede wszystkim zachować zdrowy rozsądek. Nie można zażywać wszystkiego, co reklamują w tv, bo wtedy daleko nie zajedziemy... Powinniśmy suplementować się takimi preparatami, których potrzebujemy. Pozwolę sobie posłużyć się przykładem osób będących na dietach bezmięsnych. Oprócz tego, że zazwyczaj mają one niedobory witaminy B12 czy żelaza, brakuje im też substancji, która nazywa się karnozyna. Wiem, że sporo osób nawet nie ma świadomości, że coś takiego istnieje, dlatego chcę o tym napisać. Podstawowym źródłem karnozyny jest wieprzowe i wołowe mięso. Jeśli ktoś nie spożywa mięsa, to pozbawia swój organizm źródeł karnozyny. Jedynym sposobem na jej uzupełnienie jest suplementacja. Warto to robić, bo karnozyna charakteryzuje się licznymi pozytywnymi właściwościami. Polecana jest wegetarianom, sportowcom, osobom starszym... Jakie ma właściwości? Podam może kilka przykładów. Regeneruje mięśnie po wysiłku, pochłania kwas mlekowy, chroni przed wolnymi rodnikami, wspomaga gojenie ran (od drobnych skaleczeń aż po poważne rany spowodowane odleżynami), hamuje starzenie się organizmu... Trochę tego jest. Warto to wiedzieć! Polecam uwadze wszystkim zainteresowanym i serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Return to top of page
Powered By Blogger | Design by Genesis Awesome | Blogger Template by Lord HTML