Kolagen naturalny Colway
Postaw mi kawę na buycoffee.to

11:48

10 sposobów na oszczędne i zdrowe jedzenie

Oszczędności, oszczędności!


Czy was też ostatnio wszędzie straszą, że trzeba na wszystkim oszczędzać?

Że prąd drożeje, że gazu nie będzie, że zabraknie produktów spożywczych w sklepach...

Wyłączyłam telewizor, nie czytam takich wiadomości, ale od rzeczywistości nie da się niestety uciec.

To, że jest drogo widać na każdym kroku, to że firmy plajtują, też nie jest żadną tajemnicą. W moim mieście w każdym miesiącu słyszy się o spektakularnym upadku kolejnych spółek, restauracji, firm rodzinnych. Serce się kraje. Szkoda mi tych ludzi, tych biznesów prowadzonych niekiedy przez dziesiątki lat, przekazywanych z pokolenia na pokolenie... ale co zrobić?

Nie mamy innego wyjścia jak zaciskać pasa i przetrwać ten ciężki czas.

To wszystko minie. 

Jestem tego pewna.

Nie przyszłam tutaj was straszyć. Wystarczy, że radio telewizja i prasa robi to każdego dnia!

Dzisiaj przyszłam do was z moimi pomysłami na oszczędzanie w kuchni. Nie wiem, może uznacie, że nie są rewolucyjne, ale wydaje mi się, że wprowadzenie takich kilku choćby niewielkich zmian, w całkowitym rozrachunku może przynieść duże korzyści.

10 sposobów na oszczędne i zdrowe jedzenie

Jak odżywiać się zdrowo i do tego nie zbankrutować. W dzisiejszych czasach to prawdziwe wyzwanie. Powiem wam, co ja robię, by trochę ulżyć portfelowi. Mam nadzieję, że moje rady wam się spodobają.

1. Less waste

Na pewno słyszeliście o ruchu less waste nie raz. Nie marnowanie jedzenia jest nie tylko dobre dla nas samych, ale i dla naszej całej planety. Co przez to rozumieć? Nie wyrzucajmy resztek, spróbujmy je przerobić ponownie. Np. warzywa z rosołu wykorzystujmy do zrobienia np. sałatki, kotletów warzywnych. Pisałam o tym kiedyś artykuł, sprawdź TUTAJ.

Inne moje pomysły na wykorzystanie resztek?

- z obierek po owocach gotuję kompot

- po upieczeniu kurczaka zostaje sos, robię z niego sos do spaghetti lub wykorzystuję jako wywar na zupę

- z pulpy po wyciśniętych warzywach (z wyciskarki wolnoobrotowej) można zrobić kotleciki wegańskie

2. Jeśli dużo gotujesz kup garnek do gotowania na parze

Takie urządzenie jest nie tylko rewelacyjne samo w sobie, bo np. ziemniaczki zrobione tradycyjnie w wodzie, nie umywają się do tych na parze. Taki garnek pozwoli zrobić dwa lub trzy dania na raz. Ja zawsze robię ziemniaczki i mięso z warzywami na dwóch poziomach.

3. Zamiast garnka szybkowar

To kolejny rewelacyjny patent. W takim szybkowarze w kilkanaście minut przygotujesz np. mięso, lub w kilka minut zrobisz zupę. Ja czasami zamiast piec szynkę przez 2 h, robię ją w szybkowarze przez 40 minut. To niezwykła oszczędność czasu i gazu (prądu). 

Jeśli zainteresuje was temat szybkowaru, dajcie znać w komentarzach, może przygotuję specjalny artykuł w tym temacie i pokaże wam co mój szybkowar potrafi 😉

4. Piecz kilka potraw w jednym czasie

Jeśli masz taką możliwość piecz w tym samym czasie kilka potraw. Ja na przykład ostatnio piekłam kurczaka razem z chlebkiem czosnkowym. Wiem, że nie zawsze się tak da, ale jeśli tylko mam okazję, to tak robię. Dodatkowo fajnym rozwiązaniem są piekarniki dual cook, w których można piec dwie potrawy w tym samym czasie, w różnych temperaturach i na dwóch poziomach. Ja mam taki piekarnik i bardzo go sobie chwalę. Dodatkowo często korzystam z opcji nagrzewania tylko jednej komory. Wtedy też jest duża oszczędność energii.

5. Wyłącz piekarnik przed zakończeniem pieczenia

To też niezła opcja. Jeśli np. potrawa powinna się piec 30 minut, warto wyłączyć piekarnik kilka minut wcześniej. O ile przy jednorazowej akcji, może nie mieć to takiego znaczenia, o tyle jeśli używasz piekarnika praktycznie codziennie, to może się nazbierać niezła sumka.

6. Rób oszczędne zakupy

Jeśli masz taką możliwość, kupuj więcej za mniej. Co to znaczy? Ja np. kupuje niektóre produkty tylko wtedy gdy są w promocji. Zamiast kupować jedno czy dwa opakowania mleka roślinnego, czekam na promocję 3+ 1 gratis. Te produkty, które się nie psują, mogą być przecież długo przechowywane. 

7. Komponuj dania tak, by najadać się szybciej, a zjeść mniej

Są takie produkty, które wzmagają uczucie sytości. Może to zabrzmieć głupio, ale jeśli będziemy jeść produkty, które nasycą nas na dłużej, zjemy mniej. To nie tylko dobre, ale i zdrowe rozwiązanie. Takie produkty to np.:

produkty zawierające błonnik

kasze

ryż

mięso

Pamiętaj, że dodanie mięsa do posiłku sprawi, że będziesz dłużej najedzona. Natomiast, gdy obiad zawiera dużo cukru, twój apetyt zostanie tak pobudzony, że już kilkanaście minut po obiedzie zaczniesz odczuwać głód. Dlatego radzę rezygnować ze słodkich naleśniczków i placuszków 😉

8. Pij dużo wody

Przed posiłkiem warto wypić szklankę wody. W ten sposób nie tylko zjesz mniej, ale i zapełnisz żołądek i szybciej poczujesz sytość.

9. Gotuj codziennie zupy

U mnie w sezonie zimowym zupa to obowiązkowa część obiadu. Do ugotowania zupy potrzeba naprawdę niewiele, a pozwala ona lepiej się najeść obiadem. Ja uwielbiam kupować gotowe mieszanki warzyw, które wystarczają na garnek zupy dla całej naszej rodziny, czasami nawet na dwa dni!

W sezonie zimowym bardzo popularne są też zupy krem. Zrobisz je z kilku dosłownie warzyw i wychodzi tanio, a zdrowo!

10. Zapomnij o dietach!

Nie wierzę, że to piszę, ale niestety to prawda. Jeśli wydaje ci się, że na diecie zaoszczędzisz, to baaardzo się mylisz. Wszystkie diety bowiem są tak skomponowane, że ich stosowanie niestety wcale nie jest tanie, a dodatkowo jeśli masz rodzinę, to wychodzi nawet, że musisz wydać dwa razy więcej na jedzenie! Wątpię, żeby cała rodzina chciała być razem z tobą na diecie. Dlatego będziesz musiała przygotowywać dwa obiady, jeden dietetyczny dla siebie i drugi dla reszty rodziny.

Tak na koniec powiem wam jeszcze, że ja ostatnio zachwyciłam się troszkę dietą keto, która jest ostatnio bardzo popularna, ale mój entuzjazm szybko opadł, gdy okazało się, że moje dzieci nie chcą wcale jeść tego, co ja na diecie, a poza tym kupowanie takich ilości jajek i mięsa szybko wyleczyło mnie z ketonowych zakupów. 😉

2 komentarze:

  1. u mnie niestety też należy oszczędzać w domu bo w pracy się nie przelewa... ledwie mi wystarcza na codzienność a gdzie jeszcze jakiekolwiek przyjemności dla rodziny... koniecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Warto też czasem napić się wina do jedzenia. Wino ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 DS , Blogger