Obserwatorzy

czwartek, 3 lipca 2014

Redukcja tkanki tłuszczowej - moje rady

Roland Barthes powiedział kiedyś, że "Najbardziej podniecająca część ciała to ta, gdzie rozchyla się ubranie". Trzeba przyznać, że dobrym był obserwatorem. Moje drogie, lato choć nas z tą pogodą nie rozpieszcza, to doskonała pora na zrzucenie z siebie tych barchanowych ubrań i odsłanianie powabnego ciała. No chyba, że się wstydzimy, bo wydaje nam się że mamy za dużo tu i ówdzie. Jak się pozbyć boczków, grubych ud i fałdek w „strategicznych” miejscach? O tym właśnie będzie dzisiejszy artykuł. 

Skąd się bierze tkanka tłuszczowa?

Tkanka tłuszczowa człowieka

Tkanka tłuszczowa to najprościej mówiąc  tkanka łączna, zlokalizowana tuż pod skórą. U kobiet tkanka tłuszczowa stanowi 20-25% masy ciała, u mężczyzn 15-20%. Po urodzeniu nasz organizm ma około 30 milionów komórek tłuszczowych, których zadaniem jest gromadzenie tłuszczu pod skórą w postaci trójglicerydów. 

No i po co mi ten tłuszcz?

No właśnie, po co nam ten tłuszczyk, który szybko zmienia się w cellulit, boczki i inne fałdki na pupie, rękach, plecach?

Otóż tkanka tłuszczowa pełni bardzo ważną rolę:
* metaboliczną
* termoizolacyjną
* magazynującą 
* immunomodulującą

W tkance tłuszczowej odkłada się wiele cennych substancji, dzięki temu nasz organizm prawidłowo funkcjonuje. Tkanka tłuszczowa sama w sobie nie jest zła. Sęk w tym, żeby nie gromadzić nadmiaru tłuszczu, bo to właśnie wtedy zaczyna się problem i otyłość. *

Za odkładanie tłuszczu w organizmie odpowiada niezdrowy tryb życia i nadmiar spożywanego jedzenia. Jeśli systematycznie będziemy przyjmować w pożywieniu większą ilość energii niż jesteśmy w stanie spalić, będziemy tyć. Tak jest najczęściej, chociaż zdarzają się przypadki, które od normy odbiegają są to: problemy hormonalne, predyspozycje genetyczne, przyjmowanie leków. 

Jak zredukować tkankę tłuszczową?

Tkanki tłuszczowej pozbędziemy się najprędzej jeśli po prostu zmienimy troszkę swoją dietę, nawyki żywieniowe i wprowadzimy do swojego życia więcej ruchu. Jeśli masz siedzący tryb życia nie bój się wieczornych spacerów albo powrotu do domu na piechotę zamiast zatłoczonym autobusem. Każdy nawet najdrobniejszy wysyłek sprawi, że tkanka tłuszczowa nie będzie nam się odkładać, przynajmniej w takich ilościach jak u osób z ograniczoną aktywnością fizyczną. 

Jakie są najlepsze ćwiczenia na redukcję tkanki tłuszczowej?

Postaw na trening aerobowy – bo wtedy spalisz najwięcej. Podczas takiego treningu wykonuj ćwiczenia na wszystkie partie ciała: ramiona, brzuch, pośladki, uda, plecy. Wybierz ćwiczenia i wykonuj kilka-kilkanaście powtórzeń. Nie zapominaj o ćwiczeniach rozciągających. Zmieniaj natężenie i rodzaje ćwiczeń. 

Oto moja propozycja na fajny trening aerobowy spalający tkankę tłuszczową:


Nie wiem czy znacie tą panią. Ja ją bardzo lubię, fajnie mi się z nią ćwiczy i faktycznie, ćwiczenia, które poleca są efektywne. To nie jest jakieś tam głupie skakanie dla picu. Na takim treningu naprawę spalamy tkankę tłuszczową!

Zdrowa dieta w redukcji tkanki tłuszczowej

Tak naprawdę, to jeśli nie jesteśmy nadmiernie otyli, a chcemy jedynie zrzucić kilka kilo by się pozbyć kompleksów, to nie musimy radykalnie zmieniać swojej diety. Już zmiana sposobu życia i ograniczenie lub wyeliminowanie pewnych pokarmów sprawi, że nasza tkanka tłuszczowa będzie utrzymana na optymalnym poziomie, a my pozbędziemy się boczków. 

Warto jednak wiedzieć co jeść, a czego unikać:

* Nie rezygnuj ze śniadań – jeśli rano nic nie zjesz, nie dostarczysz organizmowi energii, będziesz odczuwała przemęczenie i rozdrażnienie co z kolei spowoduje wydzielanie kortyzolu – hormonu stresu. Kortyzol natomiast sprzyja otyłości i produkcji tkanki tłuszczowej

* Kolejnym hormonem, o którym warto wiedzieć jest glukagon; glukagon to hormon trzustki, który reguluje przemiany węglowodanowe w organizmie. To glukagon daje sygnał do komórek tłuszczowych, aby uwolniły tłuszcz do krwioobiegu i zamieniły go w energię. Białka jajek są najlepiej przyswajalnym źródłem aminokwasów, to one budują mięśnie, przyspieszają metabolizm i ułatwiają spalanie tłuszczu. Samo strawienie i przyswojenie aminokwasów z jajka zużywa ok. 35 kalorii, a więc dosyć dużo!

* Wybieraj produkty o niskim indeksie glikemicznym – i tutaj muszę znów wspomnieć o kolejnym ważnym hormonie jakim jest tym razem - insulina; jeżeli spożywasz produkty o wysokim indeksie glikemicznym stymulujesz wydzielanie insuliny, a ta z kolei działa antagonistycznie do glukagonu i inicjuje gromadzenie się tkanki tłuszczowej 


No dobrze, w takim razie jakie produkty powinniśmy włączyć do diety, by zredukować tkankę tłuszczową?

* zielone warzywa: szpinak, brokuły, brukselka, szparagi
* chude mięso: ryby, kurczak, indyk, wołowina
* jaja
* orzechy, migdały
* płatki owsiane
* owoce cytrusowe, jabłka
* zioła
* soki ze świeżo wyciskanych owoców

Pamiętaj by unikać toksyn z papierosów i alkoholu. Toksyny są najlepszym sprzymierzeńcem tkanki tłuszczowej. Jeśli nie możesz od dłuższego czasu schudnąć to być może masz nadmiar toksyn w organizmie. W takim wypadku warto się oczyścić przed odchudzaniem. Jak to zrobić? Sposobów jest wiele, pisałam o tym TUTAJ. Można też pokusić się o koktajle detoksykujące, to także dobry sposób na redukcję tkanki tłuszczowej.

* Źródło zdjęć i informacji: Wikipedia.



Zapisz się do newslettera!




Share this article!

4 komentarze:

  1. Ja też znam tę panią i ćwiczyłam z nią :-) Generalnie zgdzam się z zamieszczonymi radami, u mnie sprawdziły się jak najbardziej (10 kg mniej).

    OdpowiedzUsuń
  2. Zielona herbata też pomaga w odchudzaniu :) Co do ćwiczeń, dobry zestaw, ale osobiście wolę robić HIIT, czyli trening interwałowy - 12 min i koniec :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomocny artykuł. Te oczyszczające koktajle też wspaniałe, jednak warzywne mi za bardzo nie podchodzą i muszę wciskać je w siebie na siłę, wole więc korzystać z owocowych. Niemniej jednak, również muszę je wliczać do swojego bilansu kalorycznego. Obecnie pilnuje się żeby spożywać maks 1300kcal. http://www.jestemfit.pl/artykuly/dieta/dieta-pozwalajaca-spalic-tkanke-tluszczowa - stąd zaczerpnęłam motywację :) Chociaż koktajle z owoców, które mają dużo błonnika całkiem ok, bo moge je potraktowac jako jeden posiłek.

    OdpowiedzUsuń

Return to top of page
Powered By Blogger | Design by Genesis Awesome | Blogger Template by Lord HTML